lunedì 12 dicembre 2011

FRIÛL - TANTIS RESONS DI BRAURE MA ANCJE UN TIC DI AVILIZION




Friûl
Tantis resons di braùre
ma ancje un tic di avilizion

(…) Cun di fat, ancjemò prime che di braùre, e je une cuistion di cussience. Magari cussi no, al sucêt ancjemò che a mancjin sei une sei chê altre. Al è ce che al salte fûr dal fat che chê che e je calcolade la associazion furlane plui impuartante e risulti impegnade a tirâ sù firmis cuintri di Paolo Villaggio. O scugnìn tornâ sul argoment, stant che il disvilup dai fats al conferme lis nestris impressions di in chê volte. Ce che al à vût scrit Villaggio no nus plâs par nuie e propit par chest nol merete dute cheste publicitât. Nus somee che il so efiet al sedi dome chel che, dongje di un comic che nol  fâs ridi, a sedin i furlans che si fasin ridi daûr.
E sì che no mancjin resons plui seriis par mobilitâsi in difese di dignitât e dirits. Cuintri di chei che a sbelein Friûl e furlans cun cuintâi di «piccola patria» e «triveneto». Cuintri di chel, president di une associazion che e dìs di vê a cûr la «friulanità» ator pal mont, che al declare che il furlan nol covente a nuie.
Cuintri des autoritâts e dai burocratis che no àn fat nuie parce che, daûr de Leç 482/1999 e dal Dpr 18/2009, e fos garantide la prime classe te scuele elementâr di Migjee. Cuintri di ducj chei che par doi francs a jemplaressin il Friûl di scovacis, di ciment e di entìmis.

--------------

LEI  DUT  L'ARTICUL

Cumò al è timp dal “Furlan pride”

Par tancj motîfs i ultins mês di chest an a podaressin vignî calcolâts chei dal «Friulian pride» o «Furlan pride», o miôr ancjemò chei de «braùre furlane».
Chest al vâl soredut se si ten cont di une schirie di fats e di iniziativis. La presentazion de version a stampe dal Grant Dizionari Bilengâl Talian Furlan (Gdbtf) e je stade un di chescj events impuartantons, no dome pal lavôr in sé - che il so valôr sientific e la sô rilevance pe promozion de lenghe furlane pe garanzie dai dirits linguistics si jù cognosseve bielzà inte so version digjitâl — ma ancje par jessi stade une ocasion par taponâ la bocje ai specialiscj in cjacaris e trombonadis, che in cont dal Gdbtf a nd' vevin za ditis tantis. Tai dîs prime dal apontament il cuotidian di Triest al veve provât di gnûf a dâ flât a trombis e trombons, ma dopo di un pôc di tananai in rêt, la robe si è distudade e a son restadis dome lis testimoneancis di gale tant che chês di Tullio De Mauro e de Universitât di Stocolme.
Une buine dose di braùre e je rivade ancje tai dîs dîs di "Suns. Sclesis di Europe", cuant che Udin e il Friûl a son deventâts il cûr de Europe in graciis di chê che e je la specificitât plui profonde di cheste tiere e de so int: la diversitât linguistiche e culturâl.
La "Mostre dal Cine" e ancjemò di plui il "Liet International" a àn palesât cetant che al veve reson, timp indaûr, chei che al veve scrit suntun setemanâl locâl che la lenghe furlane e je la infrastruture plui impuartante, plui utile e plui ecologjiche pal nestri teritori.
Il "Liet International", in particolâr al à mostrât un nivel une vore alt di snait, di passion e di professionalitât. Di chest si son visâts in dute Europe: sperìn ancje chi di nô, soredut in prospetive.
Cun di fat, ancjemò prime che di braùre, e je une cuistion di cussience. Magari cussì no, al sucêt ancjemò che a mancjin sei une sei chê altre. Al è ce che al salte fûr dal fat che chê che e je calcolade la associazion furlane plui impuartante e risulti impegnade a tirâ sù firmis cuintri di Paolo Villaggio. O scugnìn tornâ sul argoment, stant che il disvilup dai fats al conferme lis nestris impressions di in chê volte. Ce che al à vût scrit Villaggio no nus plâs par nuie e propit par chest nol merete dute cheste publicitât. Nus somee che il so efiet al sedi dome chel che, dongje di un comic che noi fâs ridi, a sedin i furlans che si fasin ridi daûr.
E sì che no mancjin resons plui seriis par mobilitasi in difese di dignitât e dirits. Cuintri di chei che a sbelein Friûl e furlans cun cuintâi di «piccola patria» e «triveneto». Cuintri di chel, president di une associazion che e dîs di vê a cûr la«friulanità» ator pal mont, che al declare che il furlan nol covente a nuie.
 Cuintri des autoritâts e dai burocratis che no àn fat nuie parce che, daûr de Leç 482/1999 e dal Dpr 18/2009, e fos garantide la prime classe te scuele elementâr di Migjee. Cuintri di ducj chei che par doi francs a jemplaressin il Friûl di scovacis, di ciment e di entìmis.

da IL QUOTIDIANO FVG - pag.6 – nr. 217 di lunedì 12 dicembre 2011

------------------

I colori e il grassetto sono della redazione del Blog



2 commenti:

  1. Jo o volevi fâ une racuelte di firmis come teserât de SFF par invidâju a no spindi bêçs par une robe inutil. Magari sarès miôr che a cambiassin il non ae riviste "Ce fastu", l'insult che Dante al fasè al furlan e che Villaggio al cite tal so libri ("ad minchiam"). Libri che, ben si intint, al varès di fâ ridi e invesit nol fâs ridi nissun, anzit al fâs dûl come la sô cariere tai ultimps timps.

    RispondiElimina
  2. No puès che jessi dacuardi cun "Il Furlanist".

    Paolo Villaggio al è un comic che al à scrit un libri brut che nol fâs ridi proprit nissun. E in chest libri al sbelee no dome i furlans ma ancje altris.

    Dite chest, jo mi domandi parcè che la Societât Filologjiche Furlane no cjape su firmis cuintri l'assessôr Molinaro o l'assessôr De Anna: doi assessôrs che no son daûr a dâ aplicazion ae leç regjonâl 29/2007 e se lu fasin, lu fasin une vore malamentri: viôt il regolament su la scuele une vore criticât di ducj o il criteri par fâ sù la liste dai insegnants che podaran insegnâ il Furlan a scuele: une liste che mi risulte no proviodi nissune verifiche clare, cuntun esam scrit e orâl, des competencis linguistichis in lenghe furlane.

    E ce dî di De Anna che ae tutele pe lenghe furlane al riserve simpri dome fruçuns, cuatri centesims, e nol à ancjemò fat i regolaments de Leç 29/2007, salvo un?

    Come dî che si met in bande i problems e si cjape la strade di una visibilitât mediatiche che no proviôt nissun scuintri cul podê costituît (Zonte regjonâl e assessôrs regjonâi....).

    Prime de difide a Paolo Villaggio al sarès di difindi la lenghe furlane di chei che la sbelein ca di nô in Regjon....

    RispondiElimina